De geschiedenis van de Surinaamse Baithak Gana

Baithak betekent ‘zitting’. Gana betekent ‘zang’. Bij de Baithak Gana gaat het oorspronkelijk om het maken van muziek door tenminste 3 personen, die in een kring op de grond zitten. De muzikanten houden elkaar en de zanger goed in de gaten tijdens het improviseren. Op die manier kan dan een
muzikaal harmonisch samenspel ontwikkeld worden. Drie instrumenten spelen hierbij een belangrijke rol: het harmonium, de dholak (trom) en de dandtal (ijzerenstaaf). De Baithak Gana werd vooral beoefend tijdens sociaal-culturele activiteiten, bij toneelvoorstellingen, huwelijksplechtigheden en op verjaardagen.

De echte Surinaamse Baithak Gana muziek is qua stijl nauw verbonden met de volksliederen van Indiase deelstaten Bihar en UP. Immers, de teksten en vooral de melodie werden in de contracttijd uit India meegenomen. De inhoud was vooral religieus van aard. Het ging hier om liederen met een duidelijk moraal. Voorts werd de liefde bezongen: de liefde tussen mensen en goden en tussen mensen onderling. In deze liederen nam de Baithak Gana steeds meer het karakter aan van de volksmuziek.  Thans is de Baithak Gana volkskunst bij uitstek. De (huidige) Baithak Gana repertoire kenmerkt zich inhoudelijk door ernst, humor en erotiek. Had de Baithak Gana vroeger het doel om de mensen tot bezinning te bewegen; thans voert amusement de boven toon.

Anno 1995 is de Baithak Gana niet van het podium weg te denken. Op bijna alle feesten treden Baithak Gana groepen op. Zowel op culturele feesten als op Bhatwans en verjaardagen. De Surinaamse Baithak Gana oefent ook een grote invloed uit op de grote hindoestaanse bands. De verschillende Baithak Gana liederen worden door de grote bands overgenomen en op een moderne
wijze ten gehore gebracht, meestal begeleid door westerse instrumenten.

In een tweedelige documentaire over de Baithak Gana zal het ontstaan en de verdere ontwikkeling van dit Surinaamse muziekgenre worden onderzocht en uiteengezet. Daarnaast zullen enkele bekende Baithak Gana zangers en muzikanten de revue passeren. In het tweede deel zullen enkele bekende nummers ten gehore worden gebracht. OHM zal deze twee documentaires uitzenden op 16 juli en 23 juli a.s. 

Delen via:
comments powered by Disqus