Hindoewijzer: Kali Yuga

Radio 5:

In deze Hindoewijzer praten we over Kali Yuga. Het tijdperk waarin we volgens de Vedische kalender nu in leven. Wat betekent deze tijd voor ons en moeten we, zoals sommige mensen de Maya-profetieën willen lezen, bang zijn voor het einde van de wereld? De hindoecultuur zegt van niet. We praten daarover met pandit Avish Jajairam en Peter Toonen die zich verdiepte in allerlei kalenders. Daarnaast kent hij de Maya-cultuur als zijn broekzak. Pandit Jajairam legt uit in welke tijd wij nu volgens het Hindoeïsme leven. Hindoes zien de tijd heel anders dan mensen in het Westen. Zij denken niet dat de tijd lineair verloopt, maar cyclisch, zoals de seizoenen komen en gaan.

Beluister de uitzending hier

Tijdperken
Er zijn vier grote tijdperken van de mensheid – yuga’s genoemd – te weten Sat Yuga, Treta Yuga, Dvapara Yuga en Kali Yuga. Deze tijdperken worden achtereenvolgens wel het gouden, zilveren, koperen en ijzeren tijdperk genoemd. Deze yuga’s duren niet even lang: de periode van Treta Yuga is gelijk aan driekwart van Sat Yuga, de periode van Dvapara Yuga is gelijk aan tweekwart van Sat Yuga en die van Kali Yuga is gelijk aan een kwart van die van Sat Yuga. In het tijdperk van Sat Yuga, het gouden tijdperk, wordt de Veda – zuivere kennis – ten volle geleefd in perfecte gezondheid en ideaal gedrag.

Inkeer
Maar na Sat Yuga komt onvermijdelijk een periode waarin de zuiverheid van kennis verloren gaat en de mensheid tot steeds groter verval raakt. In de overige drie tijdperken vermindert de kwaliteit van het leven steeds met een kwart. Dit verval is zichtbaar in alle gebieden van de samenleving: religieus, bestuurlijk, sociaal, etc. In Kali Yuga, het huidige tijdperk, verkeert de mens op een dramatisch dieptepunt in zijn lange bestaan. Maar het is onvermijdelijk dat hij uiteindelijk tot inkeer komt en een periode begint waarin zijn spirituele natuur opnieuw tot grote bloei komt. Zijn wij nu al aangekomen op dit scharniermoment? U hoort het in de Hindoewijzer.

Delen via:
comments powered by Disqus