Lotusvijver: Hindoeïsme als wetenschap van de ziel

Radio 5:

In deze uitzending een tweetal gesprekken over de wetenschap van de ziel.

We gaan het hebben over moderne religie als een wetenschap van de ziel. Zoveel mensen, zoveel zinnen. Er zijn duizenden manieren om naar de verhouding tussen het menselijke en het goddelijke te kijken. Zo zal de een het hindoeïsme zien als een pantheon van goddelijke manifestaties die het klassieke India rijk was.

Zo bestaan er ook opvattingen over het hindoeïsme als een stelsel van ethische leefregels waar je je als godsdienstig mens aan te houden hebt. In de moderne tijd worden de Veda’s en de Vedische traditie meer en meer gezien als de basis van het Indiase wetenschappelijke denken. Zo wordt de hindoetraditie meer en meer gezien als de wetenschap van de ziel. Maar wat voor consequenties heeft het als het hindoeïsme meer een wetenschap is dan een religie?

In deze uitzending een tweetal gesprekken over de wetenschap van de ziel. Diederik van Rossum is directeur van het Instituut voor Psychosynthese in Hilversum. ‘Wij hedendaagse mensen lijken onze ziel kwijt te zijn,’ aldus Van Rossum, ‘want tegenwoordig zijn de bankgebouwen hoger dan de kerken en de mandirs, en lijkt de materiële wereld het geestelijke te overstijgen. Volgens Van Rossum is de ziel zeker wetenschappelijk te bestuderen. Rawie Sewnath is geestelijk verzorger in het ziekenhuis in Almere. Hij is hindoe-geesteljk-verzorger. Steeds mee hindoe-geestelijke verzorgers krijgen een taak op bijzondere plekken waar mensen geestelijke begeleiding nodig hebben. De zielszorg die op deze plekken wordt geboden wordt met een duur woord Categoriale zielszorg genoemd.

Wat kan Rawie Sewnath met zijn kennis van de hindoe-traditie voor mensen betekenen? Heeft hij iets aan de kennis over de wetenschap van de ziel? En bestaat er volgens Sewnath zoiets als een wetenschap van de ziel. Hij kijkt naar dit thema vanuit verschillende hindoe-perspectieven

Delen via:
Bekijk of luister het fragment
comments powered by Disqus