Hindoewijzer: Vrouwen in Bollywood

Radio 5:

In het kader van de viering van 100 jaar Indiase Cinema in Hindoewijzer een programma over de manier waarop vrouwen worden gepositioneerd in Bollywoodfilms.

Of beluister de uitzending hier.

Vrouwen hebben het niet altijd makkelijk. Ook in de Hindoecultuur zijn er tal van voorbeelden te noemen. Het feit dat ouders in sommige omstandigheden hopen op een jongen, maar (helaas) toch een meisje krijgen. Dat meisjes op jonge leeftijd uitgehuwelijkt worden en dat er grote bruidsschatten moeten worden betaald. Of dat hun man voor hen overlijdt en zij van geen waarde meer zijn. Er valt nog veel aan de positie van de vrouw te verbeteren.

Voorbeeldvrouwen
Bollywood, de filmindustrie die miljarden mensen weet te bereiken, probeert ook deze kwesties bespreekbaar te maken. Sterke vrouwelijke karakters in films als Damini, Lajja, Provoked, Mrityudand, Chameli, Ek hasina thi en Pinjar, zijn exemplarisch voor de vele ingesleten patronen die soms tot groot verdriet zijn blijven bestaan. We denken ten onrechte dat het alleen de Indiase situatie weergeeft, want ook in Nederland zien we resten ervan terug.

Dansen
Bollywoodfilms zijn bijna altijd musicals en muziek is ook wezenlijk voor het succes van een film. De meest mooie en ingewikkelde choreografieën worden op de liedjes gemaakt en velen proberen de passen na te doen. Helaas was dansen voor veel Hindoestaanse vrouwen in hun jeugd iets wat niet mocht. Het lichaam moest bedekt blijven en mocht op geen enkele manier een rol spelen, want dat werd als onbehoorlijk gezien. Sommige vrouwen, inmiddels op leeftijd, maken hun dromen alsnog waar en werpen het juk van zich af. Ze leren nu Bollywooddansen. In Hindoewijzer gesprekken met deze vrouwen en met dansdocente Sandhya Manniesing, die vroeger zelf ook niet mocht dansen.

Paradox
Daar waar Bollywood ook maatschappijkrititische films voorbrengt, maakt een sexy lied ook deel uit van diezelfde film. Dit zijn vaak ook de liedjes en clips die het meest populaire onderdeel vormen van de film. Veel mensen willen de clips nadoen en genieten van de opzwepende muziek. Met Shraddha Matai, (betrokken bij het Indian Film Festival The Hague 2013) bespreken we de Indiase filmgeschiedenis met betrekking tot vrouwen en plaatsen we het in de Nederlandse context.

Delen via:
comments powered by Disqus