Blog: “There is no knowledge that’s not power”

Blog: “There is no knowledge that’s not power”

Dit is een lijfspreuk die ik op heel jonge leeftijd heb meegekregen van mijn vader. Hij heeft mij bijgebracht dat het belangrijk is om elke dag iets nieuws te leren, anders is het een verloren dag. Dat komt ook overeen met wat het Hindoeïsme ons leert, dat mensen op aarde komen om te leren en te groeien. Deze filosofie in zijn totaliteit heeft mij diep beïnvloed en heeft mijn zoektocht naar kennis tot op heden aangestuurd.

Ik ben als leergierige Hindoe een eeuwige student, of zoals Ramakrishna het verwoorde: “as long as I live, so long do I learn”. Ik ben nu bezig met een tweede studie in het hoger onderwijs. Dit helpt mij in mijn ontwikkeling en geeft het mij ook meer kennis en dus ook middelen om meer te betekenen voor de samenleving. Het zal mij helpen om bepaalde ambities te behalen en in het proces ook werkgelegenheid te creëren voor anderen en zo doe ik dan Samaaj Seva.

Er heerst een mentaliteit van massaproductie in politiek Den Haag. De overheid legt een bepaalde druk op studenten om sneller af te studeren en schiet daarmee zijn doel voorbij. Volgens het Hindoeïsme is een student klaarstomen voor de arbeidsmarkt slechts een subdoel en zou het onderwijzen van studenten om spiritueel en maatschappelijk te groeien het hoofddoel moeten zijn.

De Rig Veda zegt dat wij allemaal eeuwige studenten zijn, ongeacht onze positie in de maatschappij. De Rig Veda leert ons dat hoewel wij allemaal mensen zijn, ieder mens uniek is en op zijn unieke manier informatie tot zich neemt. Daarnaast staat er in de Atharva Veda geschreven dat wij nooit stil moeten staan en altijd ons huidige positie moeten ontstijgen met educatie.  Als wij deze principes toepassen bij het hoger onderwijs dan zullen we inzien dat er niet zoiets bestaat als een langstudeerder, of iemand met een tweede of derde studie. Het is slechts een continuatie van zijn educatieve ontwikkeling.

Een Hindoeïstische aanpak zou zijn, om studenten actief te benaderen en uit zoeken waarom studenten langer over hun studie doen. Door meer begrip en goede wederzijdse begeleiding helpen de onderwijsinstellingen als ook de leerlingen elkaar om steeds een beter onderwijssysteem op te zetten voor zichzelf als ook de komende generaties. Op zo een manier produceer je uit een positief proces ook positief ingestelde mensen die met dezelfde houding ook de wereld waarin zij zullen leven kunnen beïnvloeden. Dit, in tegenstelling tot de negatieve sfeer die de langstudeerboete creëert. Een goed voorbeeld van slechte politiek.

Het moet juist een nationale trots zijn dat men een tweede studie oppakt. De Yajur Veda zegt: een volk waar zijn burgers zich niet blijven ontwikkelen, sterft uiteindelijk uit. De Nederlandse regering zou het land goed doen om het concept educatie te herzien.

Blog in het kader van OHM Magazine, september 2012
Auteur: Pandit Ashish Mathura

Delen via:
comments powered by Disqus