Lotusvijver: De ziekte van de ziel

Radio 5:

Het maakt nogal wat uit of je in het bestaan van een ziel gelooft. Het woord ziel heeft alles te maken met bezieling. Wie niet gelooft dat mensen, planten, dieren en dingen een ziel hebben, gelooft vaak ook niet in een bezielde samenleving. Kritiek van denkers als Mahatma Gandhi op de samenleving is dat deze ‘ziel-loos’, doel-loos en daardoor stuurloos is. Wie mens, natuur en samenleving ziet als bezielde processen, kan ook helpen het leven te bezielen: met liefde, met hoop en met passie.

Beluister de uitzending hier

En het hangt er vervolgens van af hoe de ziel eruit ziet. In het Westen gelooft men dat de ziel dat deel is van de mens dat beschadigd kan worden, dat verloren kan gaan, dat slechte dingen kan doen, dat ziek kan worden. Psychische problemen worden dan ook gezien als ziekten van de ziel. Een therapeut werd vroeger ook wel een zielenknijper genoemd. Deze visie staat haaks op de visie op de ziel binnen de hindoetraditie. In de Veda’s is de ziel onsterfelijk en smetteloos.

Wat zou dit kunnen betekenen voor de westerse zielszorg? Of voor de samenleving als geheel? In deze uitzending van de Lotusvijver een gesprek met Sander Videler. Volgens Sander bestaat de  mens uit twee delen: een ego en een ziel – het ware, spirituele zelf. Volgens veel spirituele tradities is het ego een illusie en is alleen de ziel werkelijk.  Als het waar is wat hier gezegd wordt, heeft dat nogal wat consequenties. Dan hoeven we niet te leven met boete, zonde en schuld. Dan mogen we in het leven staan als vrije mensen, die zonder angst kunnen werken aan een bezielde samenleving. Dat scheelt…..

Delen via:
comments powered by Disqus