Intuïtie en dromen wijzen de weg naar transformatie. Ik heb opnieuw leren dromen door het boek ‘De Wildeman’ van de Amerikaanse psycholoog en schrijver Robert Bly. Op zoek naar een beter beeld van de hedendaagse mens is Robert Bly in wereld van de sprookjes, mythes en legendes gedoken, hij ging te rade bij de oeroude verhalen. Een boek met een zelfde zoektocht – maar dan voor vrouwen – is het boek ‘De ontembare vrouw’ van Clarissa Pinkola Estes. En toen ontmoette ik Ton van der Kroon, de schrijver van diverse boeken over spiritualiteit. Hij maakte me duidelijk dat veel van de verhalen in de hindoetraditie over diezelfde mannen en vrouwen gaan, welsiswaar symbolisch geduid als goden – over Ram en Sita, over Shiva en Shakti…
Mentor
Als symbool om die speurtocht te beschrijven neemt Bly het beeld van de Wildeman uit het sprookje van de gebroeders Grimm. De harige oude man uit het verhaal fungeert als mentor van een zoekende jongen. Hij leert de jongen elke gebeurtenis in het leven te beschouwen als een stap op weg naar mannelijke volwassenheid. Een prachtige metafoor. Waar herkennen we deze metafoor van? Natuurlijk. Het is het verhaal van Krishna en zijn levenslessen aan Arjuna uit de Bhagavad Gita.
Ramayna
Er zijn prachtige parallellen te vinden tussen ‘De wildeman’ uit de wereld van Grimm, ‘De ontembare vrouw’ van Clarissa Pinkola Estes en het Indiase epos de Ramayana, het verhaal over Prins Rama en zijn vrouw Sita. Prins Rama staat model voor de ware natuur van de mens. Sita staat model voor de vrede. Eigenlijk laat de Ramayana het verhaal zien van de zoektocht van de mens naar zijn ware, wilde, ongerepte natuur. De demon Ravan, die staat voor ons ego, wil ons verhinderen om onze Ware Natuur te vinden. De mens verliest zijn vrede door zijn ego. De Ramayana vertelt het verhaal van de mens die uiteindelijk de vrede weer terug vindt.
Eerlijk
Het verhaal van de Wildeman heeft me heel veel opgeleverd. Allereerst heb ik de Vedische traditie leren begrijpen. Als er in de Veda’s maar ook in de Gita gesproken wordt over ons Ware Zelf, onze Ware Natuur dan gaat het over de natuurlijke, onschuldige ongereptheid van de ziel. Het woord wild staat veel meer voor woorden als oorspronkelijke, eerlijk, natuurlijk, oprecht, niet-cultiveerd. Voordat ik de Gita en de veda’s kon begrijpen moest ik een soor ommeslag in mijn hoofd maken. Veel Surinaamse mensen die zowel de hindoespiritualiteit maar ook de chistelijke tradite kennen, zullen dit met me mee kunnen voelen.
Schoonheid
Als we onze Ware Natuur ontdekken komen we niet uit bij onze boosheid en slechtheid, bij onze donkere kanten, bij het kwaad in ons, integendeel, als we onze Ware Natuur ont-dekken, komen we uit bij de Goddelijke schoonheid zoals Krishna die in de Gita beschijft aan Arjuna. Maar dat is ons door de gevestigde religieuze instituties niet verteld. Machthebbers binnen de wereld van religie hebben er alle belang bij om ons te waarschuwen voor ons ware zijn, want die zou een product zijn van de Satan, van de duivel. Het heeft me jaren gekost om deze ommekeer te maken. Ik ben de hindoetraditie met die prachtige Bhagavad Gita zo ontzettend dankbaar voor wat ze me heeft laten zien. Ik ben daardoor juist ook weer de boeken uit de andere tradities gaan begrijpen en waarderen. En dat is winst….