Yoga en meditatie winnen steeds meer terrein in Nederland. Yoga is niet meer iets dat alleen maar in besloten kringen zoals yogascholen, mandirs en huiskamers wordt beoefend. Steeds meer publieke instellingen zoals scholen, bedrijven en ziekenhuizen nemen yoga als reguliere praktijk in hun systeem op.
Meditatie als praktisch wapen tegen een burn-out. In het ‘stiltecentrum’ van het ministerie van Financiën lopen wekelijks gemiddeld veertig ambtenaren naar binnen. Maar ook bedrijven als Nike, Achmea en Marktplaats.nl gebruiken yoga en meditatie om hun werknemers te motiveren, activeren en meer in balans te brengen.
Tegelijkertijd, mede heerst er een terughoudendheid waardoor ze het moeilijk vinden om hiermee in de publiciteit te treden. Vooral bij bedrijven komt dit dilemma voor door het oosterse, spirituele en zweverige imago dat dit onbewust met zich meebrengt. Bedrijven willen daar niet mee geassocieerd worden. De spirituele elementen worden daarom weggelaten of verminderd.
Yoga Magazine, een succesvol blad, is hier erg van bewust en ‘verkoopt’ yoga op een sexy, speelse, luchtige manier om tegen het wantrouwen bestand te zijn.
In dit programma gaan we op zoek naar de oorzaak van deze terughoudendheid en zien we de effecten van yoga en meditatie op de bedrijfscultuur, studieresultaten en het zelfvertrouwen.